[Nieuwsbriefspreeksteen] 34: dichters, klimaatdiscussie, een belediging, EX-MOSLIMS en nomineer Spreeksteen TV

Nieuwsbrief van en over de Spreeksteen in het Oosterpark in Amsterdam nieuwsbriefspreeksteen at opendomein.nl
Tue Aug 7 14:01:35 CEST 2007

Inhoud:

1. Dichters die wat te melden hebben: 19 augustus
2. IJstijd, de andere kant van de klimaatdiscussie: Hans Labohm e.a.
3. Beatrix: sommige varkens zijn beter dan andere varkens
4. Nominatie voor publieksprijs SALTO awards en NFTVM awards
5. Eshan Jami geslagen, spreeksteen T- Shirt dinsdag 7 augustus in
'De Pers'.
6. Huishoudelijk

1. Dichters die wat te melden hebben: 19 augustus

Simon Vinkenoog schijnt bepaalt te hebben dat rijmen, orde, regels,
vaste vorm, metafoor en betekenis doodzondes zijn in de poëzie. Op de
Spreeksteen geen vooraf opgelegd reglement over wie wel of geen
dichter is. De Spreeksteen staat er voor iedereen die iets te melden
heeft. Aangemeld hebben zich al:
Simon Mulder
Branca Korac
Kees Godefrooij
Armando Dios
Jack Terrible

Kijk op: http://www.spreeksteen.nl/agenda.php voor meer informatie en
links naar eventuele sites van deze dichters.

2. IJstijd, de andere kant van de klimaat discussie: Hans Labohm e.a.

Bent u al klaar ge-festivalt over global warming? Er ontstaat steeds
meer tegengeluid op de muur van propaganda die stelt dat het bijna te
laat is en dat u nog net op tijd er wat aan kunt doen. Dit
tegengeluid stelt, wat sommigen noemen, het sprookje van de klimaat-
opwarming aan de kaak. Menselijke schuld? Wetenschappelijke
concensus? De grootste onzin en de propaganda die dat wel beweert
moet stoppen volgens een groeiende groep wetenschappers en
geïnteresseerde leken. Hans Labohm http://www.clingendael.nl/staff/?
id=39 & http://nl.youtube.com/watch?v=U21bgN6e6m0 is werkzaam voor
Clingendael en is onafhankelijk klimaatdeskundige en is samen met
andere mensen die het 'andere geluid' laten horen als spreker
uitgenodigd op de Spreeksteen om eens haarfijn uit de doeken te doen
hoe en waarom men ons in 'het sprookje' wil laten geloven.

Niet mee eens? Wel mee eens? Kom vooral meepraten. Verder uitgenodigd
zijn: mensen van de Groene Rekenkamer, stichting HAN, Sander Simons,
mensen van Kernvisie.com, Theo Richel en anderen. Voelt u zich ook
geroepen om te komen spreken? Stuur dan een mailtje.

3. Beatrix: 'sommige varkens zijn meer gelijk dan andere varkens'

Sommige varkens zijn meer gelijk dan andere varkens. Ik (Bart de
Groot) had er ook, 'sommige hoeren zijn beter dan andere hoeren' van
kunnen maken en dat is wel waar natuurlijk. De varkensvergelijking is
van George Orwell zoals u begrijpt.

Het punt is als volgt: belediging kan niet strafbaar zijn omdat je
niet iedere belediging kan bestraffen en omdat beledigd zijn een
subjectieve beleving is. Gelijk voor de wet als we zijn, bepalen we
daarom dat belediging niet leuk is maar ook niet strafbaar. Als de
ene belediging wel en de andere niet strafbaar is in praktijk, slaat
die gelijkheid voor de wet al nergens meer op. Maar als de ene
belediger wel en de andere niet wordt op gepakt dan is de handhaving
van de rechtstaat al in gevaar.

Iedereen die daar zijn schouders over ophaalt zou misschien even
opgepakt moeten worden en een tijdje brommen om tot zich door te
laten dringen waar die rechtstaat ook al weer voor dient en wie het
dient?

Dat gezegd hebbende, zou ik (Bart de Groot, schrijver dezes, op
persoonlijke titel) ook wel eens gezegd kunnen hebben, 'Beatrix is
een vieze hoer, ik erken haar niet als staatshoofd en ik vind dat ze
onthoofd moet worden met haar hele familie, leve de republiek'.
Meestal onthoud ik me van dit soort taal, maar de omstandigheden
vragen er om. Deze uitroepen zijn dan ook maximaal beledigend
bedoeld. Ook de uitgesproken onthoofdingswens is zo bedoeld evenals
de wens over te gaan tot omverwerping van het huidige staatsbestel en
de installatie van een goede republiek.

Ik geef me bij deze op voor een proefproces.

4. Nominatie voor publieksprijs SALTO awards en NFTVM awards

Spreeksteen TV is door beide genomineerd.

Wilt u weten waar u zich voor kan uitspreken? Bekijk de afleveringen:
http://spreeksteen.tv/archive.php

Prijs ons ook aan bij de NFTVM:
http://www.nftvm.nl/index.php?page=articles&article=813
De prijsuitreiking is op zaterdag 29 september 2007 tijdens het
Nederlands Film Festival

En bij SALTO:
Vanaf september kan het publiek via http://www.salto.nl online zijn
stem uitbrengen.
Dit is de hele club met aanmeldingen:
http://www.salto.nl/extranet/extra_publieksprijs_2007.asp

Spreeksteen TV steekt aardig af tegen het hoofdstedelijke
samenraapsel van subcultuurtjes die hun homevideo's uitzenden op A1.

5. Eshan Jami geslagen, spreeksteen T- Shirt in 'De Pers'.

Wat er precies gebeurd is weten we niet, maar we werden wel meteen
opgebeld door 'De Pers', met de vraag  of
het 'Ik ben ook een ex-moslim' T-Shirt gebruikt mocht worden als een
illustratie bij een artikel op dinsdag 7 augustus.
Dat mocht van ons als het artikel een beetje te pruimen was. Hier
kunt u de editie van dinsdag 7 augustus downloaden:
http://www.depers.nl/pdf/

Voor Eshan Jami is het misschien goed om te bedenken dat alles waar
je niet dood van gaat, dat dat je sterker
maakt. Neemt niet weg dat zijn streven en beweging (hoe ook verwoord
en met welke toon dan ook) steun verdiend.
"Ich bin ein Berliner" zei Kennedy en dat niet om te zeggen dat hij
die-en-die ranzige, inhalige worstvretende westduitse stinkend rijke
ex-nazi was bijvoorbeeld. Dat "ich bin ein Berliner" zei hij om zich
pal op te stellen achter de belegerden van wat voor soort dan ook die
zich om wat voor
redenen en op wat voor manier dan ook bevonden in het belegerde west
Berlijn.
Zoals eerder gezegd: het T-shirt met "ik ben ook een ex-moslim" dient
vooral eerst in die termen gelezen te worden.
Hoe Eshan Jami kenbaar maakt dat hij een ex-moslim is, veranderd
niets aan solidariteit met het streven naar vrijheid
door ex-moslims. Dat streven verdiend steun.

6. huishoudelijk

Zoals eerder gezegd werkt het tv archief nu goed:
http://spreeksteen.tv/archive.php

Als u zich uit wil schrijven van deze nieuwsbrief volgt u dan de
instructies in deze nieuwsbrief of volg deze link:
https://service.opendomein.nl/mailman/options/nieuwsbriefspreeksteen

http://www.spreeksteen.nl/overspreeksteen.php?pag=nieuwsbrief

Wilt u één van de t-shirts met opdruk van Spreeksteen bestellen? We
bieden:
- Die met het logo en citaat van Rushdie
- 'Ik ben een ongelovige...'
- 'Ik ben ook een ex-moslim... '
- 'Ik heb ook wel eens geroepen dat Beatrix een hoer is..'
Stuur ons een mail dan vertellen wij u hoe u deze hebbedingen kunt
bemachtigen.

redactie @ spreeksteen . tv

Spreeksteen
www.spreeksteen.tv
&
www.spreeksteen.nl

"Het geheim van geluk is vrijheid. Het geheim van vrijheid is
moed." (Thucydides)