[Nieuwsbriefspreeksteen] 33: archief op spreeksteen.tv , Rene van Spanje spreekt, dichters, terugblik op 'Picknick' en Ex-Moslim Shirts.

Nieuwsbrief van en over de Spreeksteen in het Oosterpark in Amsterdam nieuwsbriefspreeksteen at opendomein.nl
Thu Jul 26 11:13:06 CEST 2007

Inhoud:

1. De verbeterde archief-functie op spreeksteen.tv werkt
2. Zondag 29 juli: René van Spanje en zijn aanklachten
3. Zondag 19 augustus: dichters die wat te zeggen hebben
4. 'Links geselt zichzelf' (en rechts blijft weg)
5. T-shirt: 'Ik ben ook een ex-moslim' begint een succes te worden...
6. Huishoudelijk

1. De verbeterde archief-functie op spreeksteen.nl werkt

http://www.spreeksteen.tv/archive.php

Een doorn in het oog was het, maar nu werkt het dan toch echt. U kunt
in een oogopslag alle afleveringen in een overzicht zien, evenals het
extra materiaal of ongeknipte, integrale versies.

In de toekomst integreren wij 'Wordpress' in spreeksteen.tv zodat wij
en anderen artikelen en commentaren erin kwijt kunnen. Reageren of
agenderen kunt u dan ook zelf met eigen foto- of videomateriaal.
Rondom elk onderwerp of persoon kan het materiaal dan autonoom groeien.

2. Zondag 29 juli: René van Spanje en zijn aanklacht tegen van alles
en nog wat.

Wie kan nou beter uitleggen waar zijn toespraak over zal gaan dan de
spreker zelf?
Aangezien deze spreker het over heel veel wil hebben laat ik René van
Spanje maar integraal in zijn eigen woorden zichzelf aankondigen:

> From: <mailto:vanspanje1 at planet.nl>René van Spanje
> Subject: Crematoria of Graf, u zegt het maar. WAARSCHUWING!
> Aan de heer BART DE GROOT OPRICHTER/SPREEKSTEEN zie ener naschrift...
> Onderstaand document heb ik doen uitgaan naar een aantal
> betrokkenen, wiens namen ik heb weggelaten omwille van redenen van
> privacy! Zie wat er aan de hand is in Bananenrepubliek Nederland
> BV. U weet u mag mij altijd bellen! Wellicht schrijft u mede
> geschiedenis, met het aankaarten van zwaarwichtige onderwerpen als
> deze. Hopelijk staan we aan de vooravond van een rechtvaardige
> [...]

Wij van Spreeksteen kunnen nu nog niet overzien wat hier allemaal
bedoeld wordt, maar hopen de boel komende zondag duidelijk te
krijgen. Hop met rechte rug naar het spreekgesteente, wie A zegt moet
ook B zeggen...

3. Zondag 19 augustus: dichters die wat te zeggen hebben

Onlangs werden we benaderd met de boodschap dat er toch wel degelijk
dichters waren die wat te melden hebben. Maar natuurlijk! We waren
ons zelfs niet eens bewust van enige bewering van het
tegenovergestelde door ons. Maar op 19 augustus komen er maar liefst
8 levende dichters met aanklachten, kritiek, engagement en ironie.
Minimaal 80 minuten pure poëzie voor wie wil. Niet in een muf en
berookt zaaltje maar recht onder het blote hemelgewelf. Zelf ook
dichter en iets te melden? Kom vooral ook.

3. 'Links geselt zichzelf' (en rechts blijft weg)

Vooraf stonden er door onze eigen stomme schuld berichtjes in kranten
met de foute datum 21 juli. De krantenredacties hadden wel een
rectificatie ontvangen, maar die worden minder goed opgemerkt dan de
aankondiging zelf. 'Links geselt zichzelf', liet het vriendelijke
krantje het Parool weten na zondag 22 juli. Ach, het maakt ons niet
zoveel uit hoe je het noemt, maar vermakelijk en eerlijk was het
allemaal wel afgelopen zondag. Wat een vriendschappelijke wedstrijd
tussen links en rechts, progressief en conservatief had moeten
worden, liep uit op een linkse picknick met rechtse en linkse uit de
boom-kijkers erbij. Dat was niet de schuld van links. Kennelijk vond
rechts het niet sexy of interessant genoeg. "Te veel linkse witte
mannen een enkele Iraanse islamofobe homoseksueel en wat vrouwelijke
groupies" zouden ze gedacht kunnen hebben.

Toch was dat niet echt het geval, er gebeurden allerlei interessante
dingen die wellicht erg leerzaam hadden kunnen zijn voor stijle
'rechtse types'. Eshan Jami, u weet wel, de ex-moslim, was er. Met
overslaande stem (baard in de keel?) geëmotioneerd, over zijn tong
struikelend knalde hij zijn verhaal doorspekt met stellingen over
geloven, het westen, eigenwaarde, polemiseren en het al of niet
bestaan van goden, er uit. Je kon meteen zien, dit is geen pose, dit
is een moetje. In zijn haast haalt hij dingen door elkaar, raffelt
hij af en trapt hij op zieltjes, maar de boodschap komt wel over:

"Geloven moet een privézaak zijn... De staat moet beter nadenken over
hoe de scheiding tussen staat en kerk in de praktijk beleden moet
worden... Het moet duidelijk zijn dat godsdienstkritiek geen racisme
is... Iedereen mag weten hoe moeilijk niet-meer-gelovige moslims het
hebben binnen hun gemeenschap... Zeggen dat je het bent maakt je
leven vrijwel ondraaglijk in veel gevallen..."

Natuurlijk ging het meteen weer over de toon waarop hij het zei en
niet over de inhoud. Mensen zagen het probleem niet (het is ook
lastig je te verplaatsen in de benauwde positie van een ongelovige
homoseksuele twintigste eeuwse puber midden in een gemeenschap van
steeds reactionairder wordende gelovigen, veelal zonder opvoeding in
zelfkritiek, geweldloosheid, rede, wetenschappelijkheid, zonder echt
persoonlijk vrijheidsbesef, zonder echte waardering voor
individualiteit en originaliteit en met weinig tolerante gevoelens
aangaande 'andere' seksualiteit'. Een wit en links middenklasse
meisje met een universitaire opleiding kan nog zoveel
invoelingsvermogen hebben maar daar gaat het misschien juist wel mis.

Een wat ouderwetse rechtse bal had hier mooi uitkomst kunnen bieden
om te middelen en uit te leggen (of werkt dat juist als een rode lap
op een stier bij linkse witte meisjes?) hoe dat nou ook al weer in
elkaar steekt met vrijheid, wetenschappelijkheid, burgerlijke
waarden, al die dingen die de Islamitische gemeenschap node mist om
zich om te kunnen vormen tot een met westerse waarden compatible geloof.

Gelukkig hadden we de verassende vragen en opmerkingen van Bahram
Sadeghi (jakhals). Bahram wierp zich op tot interviewer van de
sprekers. Niet helemaal zoals het hoort bij een spreeksteen, maar
voor de gelegenheid niet erg en een ieder liet het zich (heel
Nederlands) gezellig aanleunen. Hij deed het dan ook goed.

Eddy Terstall was langs gekomen om nogmaals uit te leggen dat hij
geen stasi-ambtenaar in dienst van de PvdA is, maar zich juist de
oudere wijze broer voelt van het zichzelf onderpissende mongooltje
(of iets van die strekking) als hij naar de PvdA kijkt. Hij houdt van
zijn stinkende, kwijlende, ongemanierde, onredelijke, domme,
verassende broertje maar er is ook een grens aan het geduld. Wanneer
trek je je handen af van iets waarvan je houdt omdat je er al heel
lang van houdt?

Ook de vergelijking met sjorren aan een dood paard (PvdA) werd door
hem gemaakt. De woordvoerder van 'Rood' (jonge SP'ers) wilde de hele
welvaartsstaat terug of iets van die strekking en vond de SP een hele
democratische partij. De gemeentelijke CDA afgevaardigde viel alleen
maar mee, de jonge Democraat (D66) hield een D66-praatje.

Zijn we nog iemand vergeten? De dichter. De dichter was een goede
dichter, Robin Brock. Op 19 augustus dit jaar staat hij hopelijk weer
op de Spreeksteen met enkele gedichten.

5. T-shirt: 'Ik ben ook een ex-moslim' begint een succes te worden...

Het eerder aangekondigde t-shirt: 'Ik ben ook een ex-moslim' begint
een succes te worden. Zie onze 31e nieuwsbrief. Wij van Spreeksteen
zeggen "ik ben ook een ex-moslim..." om ex-moslims te steunen.
Iedereen die deze steun ook wil uitdragen en uitspreken, kan tegen
kostprijs (en eventueel verzendkosten) een t-shirt bij ons bestellen
met daarop die tekst: "Ik ben ook een ex-moslim..." Bestel ook en de
eerste druk kan dan snel verzonden worden.

6. Huishoudelijk

U kunt zich uitschrijven van deze nieuwsbrief, zie de instructies
daarvoor bovenin deze e-mail, maar u kunt ook anderen aanmelden voor
deze nieuwsbrief, juist omdat u vindt dat meer mensen van de
Spreeksteen en de uitzendingen moeten weten. Zie:
http://spreeksteen.nl/overspreeksteen.php?pag=nieuwsbrief