[Wg.weng] EU consultatie notice and takedown

Reinier Bakels r.bakels op planet.nl
Za Jun 9 15:23:22 CEST 2012

> A clean and open Internet: Public consultation on procedures for
>       notifying and acting on illegal content hosted by online
>       intermediaries
>
> Zie bijgaande link naar een consultatie van de EU over notice en takedown.
> Vanuit ISOC willen we hier graag op basis van een voorzet vanuit deze
> werkgroep op reageren. Hebben jullie hier ideeen over?

Goh, ik dacht dat er nooit iets zou gebeuren op deze lijst ...

Naar mijn idee is het zeker goed als ISOC hierop reageert, alleen zou dat
dan eigenlijk ISOC internationaal moeten zijn (althans EU), al was het maar
omdat anders misschien tegenstrijdige meningen worden verkondigd uit naam
van ISOC.

In eerste instantie zal iedereen in deze gemeenschap wel menen dat internet
vrij moet zijn en "notice & takedown" daar niet bij hoort. In elk geval denk
ik dat intermediars (providers, maar ook bijv. een marktplaats.nl)
gevrijwaard moeten blijven c.q. worden, en zelfs niet te makkelijk op
takedown notices moeten reageren. Bekend is het experiment van XS4ALL een
aantal jaren geleden hoe (Nederlandse) providers op een valse
auteursrechtclaim reageren: ze bleken bijna allemaal bereid om meteen een
document offline te halen van een auteur die al meer dan 70 jaar dood was.

De auteursrechtenlobby is overal. Maar die zal moeten accepteren dat
informati inmiddels een "publiek goed" is, in economische zin wel te
verstaan, nl. een goed waarvan de kosten van toe-eigening hoger zijn dan de
opbrengsten. Daarom zullen ze de kosten op de maatschappij willen afwentelen
(bijv. door strafvervolging i.p.v. civiele actie te bepleiten), maar voor de
maatschappij is dat nadelig. Alleen lijkt me dit geen goede gelegenheid om
het hele auteursrecht overhoop te halen.

Merkenrecht op internet is ronduit contra-intuïtief. Bekend zijn de
problemen van mensen die tweedehands merkartikelen op marktplaats.nl of eBay
to koop aanboden die ze in een ander werelddeel hadden gekocht, en er tegen
aan liepen dat er voor merken geen wereldwijde "uitputting" (meer) is.

Wel vraag ik mij af of er niet tenminste een gedragscode moet komen dat
website desgevraagd bijv. filpjes verwijderen waarin iemand herkenbaar
dronken te kijk staat. De ware journalist zal waarschijnlijk menen dat het
geschiedsvervalsing is om iemand niet tot zijn dood voor gek te laten staan,
maar naar mijn mening zou de afweging anders moeten uitvallen. Denk hier ook
aan wat Google topman Eric Schmidt laatst in NTR College Tour zei: zulke
filmpjes mogen van Google, en met moderne gezichtsherkenninssoftware hoeft
iemand ook niet op anonimiteit te rekenen.

reinier