[Wg.weng] EU consultatie notice and takedown

paulv paulv op dds.nl
Wo Jun 13 12:04:25 CEST 2012

> Beste Reinier,

> Ja, maar daarnaast is het zeker goed als er op lidstaatniveau ook gereageerd wordt. Want uiteindelijk is het vooral op lidstaatniveau waar je Europa vindt. Samenwerken op Europees niveau is heel belangrijk, maar dat naast dat er per lidstaat op z'n minst een woordvoerder/lobbyist is opgestaan...
>
> Dus hoe gaan we vanuit deze werkgroep verder met deze consultatie? Wat wanneer en wie?

Well .. we kunnen hier discusseren, en hier overwegingen pennen die gebruikt
kunnen worden door ISOC om een 'position paper' te maken / standpunt te nemen?

Ik ben het met de vorige poster eens dat een van de grootste problemen is
dat het niet altijd duidelijk is of een klager gelijk heeft. De klager kan
bovendien malicieus klachten indienen (al dan niet via verschillende sockpuppets),
om een hoster onder druk te zetten om een account / site af te sluiten.

Een 2e probleem is dat in sommige gevallen (spam vangpagina's) de links zeer
snel aangemaakt worden, en dat de response simpelweg te traag is om effectief
tegen het probleem op te kunnen treden als eerst een uitgebreid onderzoek
gedaan moet worden naar de legaliteit van de klacht.

Beide problemen kunnen opgelost worden door een onafhankelijke TTP als 'clearinghouse'
op te laten treden, die niet alleen de legaliteit van klachten kan beoordelen, maar
ook de hoster / isp immuniteit kunnen geven tegen claims van klanten mocht de
notice and takedown achteraf door een rechter onterecht bevonden zijn.

=paulv